20 크리에이터 ‘남소현-우리가 기억을 떠올릴 때’

남소현(Namso)
So-hyun Nam

우리가 기억을 떠올릴 때, 2020, 약 50초, 모션그래픽, 2D, 영상 미디어
How we recall a memory, 2020, about 50sec., Motion Graphic, 2D, Video Media 

 

남소현은 한국예술종합학교 영상원을 졸업하고, 현재는 서울과 베를린에서 영상 감독, 모션그래픽 디자이너로 활동하고 있다. 그는 시간과 기억이라는 주제를 우리가 마주치는 일상의 작은 단위로 
포착해낸다. 무엇을 상실한 지도 모르는 채 가지고 있는 그리움, 말로는 설명하기 힘든 이 모호한 노스텔지어의 감정을 단편영화, 뮤직비디오, 그래픽 등 여러 장르를 통해 전달한다.

이번 모션그래픽 '우리가 기억을 떠올릴 때(2020)'작업은 망각의 공간에서 잊혀진 기억을 찾아내고 그것을 의식으로 끌어올려 내는 마법 같은 순간을 표현하고 있다. 이는 보이지 않지만, 
우리를 위해 우리 뇌에서 무의식적으로 일어나는 환상적인 순간을 시각적으로 구현하기 위함이다. 회상은 체험의 반복이 아닌, 과거의 우리와 현재 우리가 대화함으로써 재구성되는 기억이다. 
언어로도, 시각으로도 존재하진 않지만, 이 찰나의 순간들이 더 자주 반복되는 것이 연약한 우리의 기억을 조금 더 오래 보존할 수 있는 방법이 아닐까. 


I wanted to visualize the invisible fantastic moments that happen unconsciously in our brains. I once interviewed people about their first-ever memory and their most precious memory while doing 
a research on whether people can have a permanent memory in the digital era. One of the most impressive moments throughout the interview was the short moment of silence people took to recall
their memory. During that short gap, people immerse into their consciousness, dig into a space surrounded by a massive oblivion and find a stored memory. The selected record is rewritten in the 
language and emotions of the current speaker and reconstructed in front of me. If these moments are repeated more often, I think we can preserve our fragile memories a little longer. 

My work expresses the moment of reminiscence. Our memory is not a repetition of the experience, but rather a reconstruction through the conversation of our past and our present. This happens in
a short instance without us realizing it. The work expresses the magical moment in which memory is found in the space of oblivion and raised to consciousness.
I used motion graphics for this work. Motion graphics have the advantage of being able to convey short moments visually, so I thought it fits well with my intention. I used Adobe Photoshop and 
Illustrator for the picture and After Effects for the animation. I believe the online media plays a big role in this day when it’s hard to meet with peopl. I hope many people can see my work.
Posted in 2020 멘티 아카이브, creator.

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